مديرعامل شرکت واحد اتوبوسراني تهران در مورد آخريت وضعيت ناوگان حمل و نق و فرآيند جذب رانندگان اتوبوس توضيحاتي ارائه کرد.احمد قيومي در گفتوگو با ايسنا، درباره وضعيت ناوگان اتوبوسراني شهر تهران و سرانجام جذب رانندگان اتوبوس گفت: درحال حاضر در تلاش براي جذب نيروهاي جديد براساس نيازهاي شرکت واحد اتوبوسراني تهران هستيم. شرکت واحد اتوبوسراني تهران از زمان تأسيس تاکنون، که امسال هفتادمين سال فعاليت خود را پشت سر ميگذارد، همواره يکي از بازيگران اصلي حوزه حملونقل عمومي در کلانشهر تهران بوده است. اين شرکت در واقع با تجميع شرکتهاي خصوصي حملونقل در آن دوران تشکيل شد و به همين دليل نام آن را "شرکت واحد" گذاشتند؛ يعني تجميعشده و يکپارچه.وي افزود: در گذشته، شرکت واحد حدود 18 هزار پرسنل داشت و داراي معاونتهاي قدرتمندي در حوزه بهرهبرداري بود. در زمان جنگ تحميلي نيز شرکت نقش جدي در پشتيباني لجستيکي ايفا ميکرد و نيروهاي فني آن کمک زيادي به جبههها ميکردند. با گذر زمان و توسعه شهر تهران، اگرچه مترو به عنوان يک سيستم حملونقل استراتژيک وارد شد، اما همچنان اتوبوسراني در سطح شهر نقشي حياتي ايفا ميکند، چراکه مترو در همه مناطق دسترسي ندارد، اما اتوبوس تقريباً در تمام خيابانها و محلات تهران حضور دارد.وي گفت: برآورد ميشود که براي پاسخگويي به نياز جمعيت فعلي تهران که حدود 12 تا 13 ميليون نفر است، بايد بين 7500 تا 9000 دستگاه اتوبوس فعال در سطح شهر وجود داشته باشد. حتي اگر کف اين عدد را ملاک قرار دهيم، 7500 دستگاه اتوبوس فعال نياز اساسي تهران امروز است و در برنامه چهارم تحول و پيشرفت شهر، که حکم برنامه پنجم آن نيز تأکيد کرده، افزايش تعداد اتوبوسهاي فعال به 7500 دستگاه يک تکليف قانوني براي شهرداري تهران به شمار ميرود. قرار است اين هدف از طريق تعمير، بازسازي و نوسازي ناوگان تا پايان سال 1404 محقق شود.مديرعامل شرکت واحد اتوبوسراني تهران اظهار کرد: در ابتداي دوره ششم مديريت شهري، فقط حدود 1000 دستگاه اتوبوس فعال در شهر تهران وجود داشت که به پايينترين سطح در سالهاي اخير رسيده بود. عمر ناوگان هم بهطور متوسط بالاي 10 سال بود و حتي سامانههاي اصلي مانند خطوط BRT نيز اتوبوسهايي با عمر 13 يا 14 ساله داشتند و متأسفانه در يک بازه 7 تا 10 ساله، هيچ اقدام مؤثري براي نوسازي ناوگان صورت نگرفت و اغلب اقدامات در حد نگهداري معمولي بود.قيومي گفت: خوشبختانه امروز حدود 3400 تا 3500 دستگاه اتوبوس فعال در تهران داريم که بخشي از آنها بازسازي و اورهال شدهاند و بخشي ديگر اتوبوسهاي نو هستند. در اين دوره قراردادهاي بسيار خوبي با شرکتهاي داخلي منعقد شد و قراردادهاي بزرگي با شرکتهايي چون اسنا و عقابافشان بسته شد. قرارداد 1000 دستگاه و 500 دستگاهي با شهرداري تهران منعقد شد که تا امروز نزديک به 1000 دستگاه اتوبوس جديد تحويل داده شده و در ناوگان مشغول به کار هستند.مديرعامل شرکت واحد اتوبوسراني افزود: در کنار نوسازي، يک اقدام مهم ديگر نيز در اين دوره رقم خورد و آن ورود جدي به عرصه برقيسازي اتوبوسها در شهر تهران بود؛ کاري که انصافاً شجاعانه، هوشمندانه و با حمايت جدي مديريت شهري، بهويژه آقاي زاکاني انجام شد.قيومي ادامه داد: در گام نخست، 11 خط اتوبوس برقي در شهر تهران راهاندازي شد. اين پروژه، در کنار مزاياي زيستمحيطي، نقش مهمي در کاهش آلودگي صوتي و هواي پايتخت دارد، بهويژه با تمرکز بر مرکز شهر بود و ما در شرکت واحد براي محاسبه نياز به منابع انساني، ضريبهايي را ملاک قرار ميدهيم. براي هر دستگاه اتوبوس، حدود 0.2 راننده، 0.5 نيروي فني و 0.3 نيروي ستادي در نظر گرفته ميشود، يعني به ازاي هر اتوبوس حدود سه نفر نيرو نياز است. بر همين اساس، افزايش ناوگان مستقيماً نياز به جذب راننده و نيروهاي ديگر را افزايش ميدهد.مديرعامل شرکت واحد اتوبوسراني تهران درباره نياز روزافزون به نيروي انساني همزمان با ورود اتوبوسهاي جديد به ناوگان اظهار کرد: براي هر 1000 دستگاه اتوبوس، حداقل به 2500 تا 3000 نفر نيروي انساني نياز است تا بتوان بهرهبرداري مؤثري از ناوگان داشت. هر اتوبوس جديدي که به ناوگان اضافه ميشود، بلافاصله نياز به جذب راننده، نيروي فني و نيروي ستادي دارد.وي افزود: از ابتداي امسال تاکنون حدود 150 دستگاه اتوبوس به ناوگان افزوده شده که از اين تعداد، فقط در يک مرحله 70 دستگاه در يک بازه کوتاه وارد شدند. براي همه اينها بايد بلافاصله برنامه جذب نيرو داشته باشيم؛ رانندگاني که ما آنها را راهبر ميناميم، چرا که فقط رانندگي نميکنند، بلکه مسئوليت مراقبت کامل از اتوبوس را بر عهده دارند.قيومي ادامه داد: شغل راننده اتوبوس جزو مشاغل سخت و زيانآور محسوب ميشود. ساعتها در ترافيک سنگين تهران، در شرايطي بسيار پرتنش و با رعايت نکردن مقررات توسط بسياري از خودروها و موتورسيکلتها، کار بسيار سختي دارند. گاهي ميبينم دور يک اتوبوس، 10 موتورسوار درحال حرکت هستند؛ با توجه به طول 12 متري اتوبوس و ميدان ديد محدود، کنترل چنين شرايطي کار آساني نيست.وي گفت: ما در سال 1403 موفق به جذب نزديک به 800 نفر نيروي جديد شديم و براي سال 1404 نيز درخواست مجوز جذب حدود 3000 نفر ديگر را ارائه کردهايم تا بتوانيم پاسخگوي نياز ناوگان باشيم؛ هم براي اتوبوسهاي جديد و هم براي جايگزيني نيروهاي بازنشسته. در همين سال، حدود 600 نفر از رانندگان ما بازنشسته خواهند شد.مديرعامل شرکت واحد اتوبوسراني افزود: يکي از چالشهاي جدي ما اخذ گواهينامه پايه يک است. تمام رانندگان اتوبوس بايد داراي گواهينامه پايه يک باشند، که دريافت آن فرايند خاصي دارد. مراکز آموزش رانندگي محدود هستند و ظرفيت صدور گواهينامه پايه يک در سطح کشور، با نياز جذب نيروهاي ما تناسب ندارد.وي اضافه کرد: آگهيهاي جذب عمومي منتشر شده و همچنان ادامه دارد. متقاضياني که شرايط لازم را دارند، ميتوانند مراجعه کنند. پس از جذب، دورههاي آموزشي تخصصي براي آنها برگزار ميکنيم تا بهصورت کامل با استانداردهاي شرکت واحد آشنا شوند.قيومي گفت: در مراسم افتتاحيه پايانه بعثت، زاکاني شهردار تهران نيز تأکيد کردند که اگر تمام اتوبوسهاي مورد نياز وارد ناوگان شوند، نزديک به 9000 نفر نيروي انساني جديد مورد نياز خواهد بود. اين آمار براساس همان ضريبهاي تخصصي محاسبه شده است و درحال حاضر حدود 4700 تا 5000 راننده داريم که به دو دسته رسمي و قراردادي تقسيم ميشوند. براي بهرهبرداري از ناوگان مطلوب بايد حداقل 7000 راننده در اختيار داشته باشيم. امروز با کمبود نيرو مواجه هستيم، و بسياري از رانندگان با اضافهکاري و حضور در ايام تعطيل، اين خلأ را پوشش ميدهند.به گفته مديرعامل شرکت واحد اتوبوسراني، در سالهايي که اتوبوس جديدي به ناوگان وارد نشد، جذب نيروي انساني هم انجام نگرفت؛ بنابراين، مشکل نيروي انساني نيز بهصورت زنجيروار در کنار کمبود اتوبوس رخ داده و امروز به نقطهاي رسيدهايم که بايد همزمان بر هر دو حوزه تمرکز کنيم. بخشي از بار اتوبوسراني نيز به شرکتهاي خصوصي واگذار شده که همچنان با ما همکاري دارند، خصوصاً در خطوط تغذيهاي (فيدر).