موسسه فرهنگی و مطبوعاتی روزنامه جمهوری اسلامی

شماره 13188
بازگشايي مدارسآغازي دوباره براي 320 هزار آينده‌ساز استان همدان با آغاز شمارش معکوس براي بازگشايي مدا

بازگشايي مدارسآغازي دوباره براي 320 هزار آينده‌ساز استان همدان با آغاز شمارش معکوس براي بازگشايي مدارس در همدان، شلوغي شعف انگيز در بازار لوازم‌التحرير، رفت‌وآمد والدين به مدارس و شور و هيجان دانش‌آموزان، همه حکايت از شروع فصل تازه‌اي براي آموزش نسلي آينده ساز دارد. بگفته مسئولان با شروع سال تحصيلي جديد حدود 320 هزار دانش‌آموز در استان در مقاطع مختلف تحصيلي، راهي کلاس‌هاي درس خواهند شد تا در گرو آموزش و تعليم و تربيت براي سکانداري آينده جامعه مهيا شوند، اما سؤال صاحب نظران اين است، آيا زيرساخت‌هاي آموزش و پرورش هم آماده ساختن اين آينده است؟طبق آمارهاي رسمي، استان همدان با کمبود حدود 1300 معلم در سال تحصيلي 1404-1405 روبه‌روست. اگرچه مسئولان وعده داده‌اند که هيچ کلاس درسي بدون معلم نخواهد ماند، اما در عمل اين کمبود منجر به تراکم بالاي دانش‌آموز در کلاس‌ها مي‌شود؛ موضوعي که رابطه مستقيمي با افت کيفيت آموزشي دارد.به باور کارشناسان، يکي از عوامل اصلي عملکرد ضعيف دانش‌آموزان همداني در کنکور سراسري، همين افت کيفي در آموزش است. علاوه بر آن، افزايش سرسام‌آور هزينه‌هاي زندگي نيز فشار مضاعفي بر خانواده‌ها وارد کرده و متأسفانه آموزش را براي برخي به خواسته‌اي دست‌نيافتني بدل کرده است. ازسويي در شرايطي که اصل 30 قانون اساسي دولت را موظف به آموزش رايگان مي‌داند، درخواست شهريه‌هاي بالا در برخي مدارس، به‌ويژه غيردولتي‌ها، عدالت آموزشي را تهديد مي‌کند. گزارش‌ها از دريافت مبالغ قابل توجه در هنگام ثبت‌نام و حتي در بعضي مدارس دولتي حکايت دارد که به بهانه فوق برنامه از خانواده‌ها درخواست مي‌شود، که تداوم اين روند علاوه بر سوق دادن آموزش به سمت طبقاتي‌شدن، خطر ترک تحصيل دانش‌آموزان مستعد ولي کم‌برخوردار را به دنبال دارد.نگراني ديگر، آمار 6 هزار نفر ثبت‌نام‌نشده در استان است که در سومين شوراي آموزش و پرورش استان مطرح شد. ترديدي نيست اگر اين دانش‌آموزان به مدرسه بازنگردند، مي‌تواند جامعه‌ را با چرخه‌اي از فقر آموزشي مواجه کند؛چرخه‌اي که به‌ويژه دختران ساکن در مناطق روستايي قربانيان اصلي آن خواهند بود.بخش قابل توجهي از اين مشکلات متاثر از اقتصاد آموزش و پرورش است که نبايد ازسوي نظام حکمراني به چشم هزينه به آن نگريسته شود. چرا که کم توجهي به اين حوزه، توليد مدارس ناکارآمد و دانش‌آموزان کم‌سواد را رقم خواهد زد و اگر آموزش را سرمايه‌گذاري ندانيم، بي‌سوادي و نابرابري اجتماعي، بهايي خواهد بود که نسل آينده پرداخت خواهد کرد.همدان- خبرنگار روزنامه جمهوري اسلامي