موسسه فرهنگی و مطبوعاتی روزنامه جمهوری اسلامی

شماره 13216
با همت و همکاري مديريت‌هاي فولادسازي، نورد و نگهداري و تعميرات صورت گرفتاجراي موفق فاز نخست تعويض با

با همت و همکاري مديريت‌هاي فولادسازي، نورد و نگهداري و تعميرات صورت گرفتاجراي موفق فاز نخست تعويض بالك‌هاي كارگاه شمش فولادسازي ذوب آهن اصفهاناصفهان - خبرنگار روزنامه جمهوري اسلامي: عمليات تعويض فاز نخست بالک‌هاي کارگاه شمش با همکاري مديريت‌هاي برنامه‌ريزي و نظارت بر نگهداري و تعميرات، فولادسازي و نورد، از تاريخ 14 تا 18 مهرماه 1404 با موفقيت انجام شد.مهندس رمضانعلي فرهادي مدير سابق برنامه‌ريزي و نظارت بر نگهداري و تعميرات با اشاره به ضرورت تسريع در اجراي اين پروژه گفت: با توجه به لزوم توقف ايستگاه شماره 8 ريخته‌گري فولادسازي و نورد 300، مي‌بايست عمليات تعويض فاز يک بالک‌هاي کارگاه شمش در حداقل زمان ممکن برنامه‌ريزي و اجرا مي‌شد.وي افزود: علي‌رغم توقف کنورتور شماره 2 و تراکم بالاي فعاليت‌هاي تعميراتي در کارخانه، گراف اوليه پنج‌روزه مورد بازبيني قرار گرفت و با تلاش شبانه‌روزي و همت جمعي پرسنل مديريت برنامه‌ريزي و نظارت بر نگهداري و تعميرات و مديريت فولادسازي، عمليات خط بحراني تعويض بالک‌ها در مدت سه شبانه‌روز با موفقيت به اتمام رسيد.در همين خصوص، مهندس هومن رهنما معاون تجهيزات مکانيکي فولادسازي گفت: با توجه به عمر بالاي بالک‌ها و اسکلت فلزي کارگاه شمش، تردد بالاي جرثقيل‌ها و مشاهده شکست‌هاي متعدد در نقاط مختلف سازه، در سال 1393 قرارداد بازرسي و تقويت سازه کارگاه شمش با شرکت روسي متپروم منعقد گرديد.وي ادامه داد: براساس اين قرارداد، کليه اسکلت فلزي کارگاه شمش و نورد طي دو ماه مورد بازرسي کامل قرار گرفت و تمامي عيوب موجود شناسايي شد. نتايج اين بازرسي‌ها منجر به تعريف دو پروژه با عنوان «تعمير و تقويت اسکلت فلزي کارگاه شمش» و «ساخت و تعويض تعدادي از بالک‌هاي معيوب کارگاه» گرديد که به دليل تعدد عيوب، پتانسيل بالايي براي بروز شکست و حوادث احتمالي داشتند.مهندس پريشاني، مهندس ارشد مکانيک بالابرهاي فولادسازي، در تشريح روند اجراي پروژه گفت: نقشه‌هاي تعمير و تقويت نقاط آسيب‌ديده اسکلت فلزي شامل رفع بيش از 500 مورد از عيوب سازه سقف، ديواره‌ها، سرستون‌ها، مهارهاي بين ستون‌ها و ساير المان‌هاي کارگاه بود که از سال 1398 تا 1402 کليه آن‌ها اجرا و برطرف شد.وي افزود: پس از اتمام اين مرحله، پروژه دوم با هدف ساخت 28 عدد بالک جديد با همکاري مديريت‌هاي فولادسازي، مهندسي نت مکانيک و مديريت خريد تجهيزات در دستور کار قرار گرفت.مهندس کوهستاني، مهندس بازرس اسکلت فلزي فولادسازي، در اين زمينه گفت: پس از تحويل بالک‌هاي جديد، جلسات هماهنگي متعددي براي تعويض آن‌ها در کارگاه شمش فولادسازي و نورد برگزار شد. نتيجه اين جلسات، برنامه‌ريزي پروژه در قالب هشت فاز اجرايي بود که فاز نخست آن شامل تعويض پنج عدد بالک در محدوده ايستگاه شماره 8 فولادسازي و نورد 300 از تاريخ 14 تا 18 مهرماه 1404 انجام و با موفقيت به پايان رسيد.اين عمليات با همکاري گسترده واحدهاي فولادسازي، نورد، مهندسي نت مکانيک، نت برق، ماشين‌آلات، امور فني و برنامه‌ريزي توليد انجام پذيرفت.مهندس حشمت‌اله جعفري‌نسب، سرپرست کارگاه تعمير تجهيزات، نيز در اين خصوص گفت: هم‌زماني اجراي فاز نخست تعويض بالک‌هاي کارگاه شمش با تعميرات اساسي کنورتور شماره 2 و اتمام تعميرات اساسي درجه سه کوره بلند شماره 1، حساسيت اين پروژه را دوچندان کرده بود. با اين حال، کارگاه با برنامه‌ريزي منظم، توجيه دقيق نيروهاي بخش بالابر و حضور 24 ساعته کادر مجرب، توانست کليه فعاليت‌هاي تعيين‌شده در گراف زمان‌بندي را در موعد مقرر به اتمام برساند.مهندس سهيل زماني‌زاده، سرپرست برنامه‌ريزي و پايش تعميرات، نيز در توضيح اهميت اين اقدام گفت: بازسازي و تعويض بالک‌هاي بخش فولادسازي همواره از دغدغه‌هاي اصلي مديريت برنامه‌ريزي و نظارت بر نگهداري و تعميرات بوده است. با توجه به سال‌ها کار مداوم تجهيزات، اجراي پروژه‌هاي اين‌چنيني از الزامات پايداري توليد محسوب مي‌شود. خوشبختانه، فاز نخست اين پروژه با موفقيت انجام شده و تعويض فاز دوم بالک‌هاي کارگاه ريخته‌گري نيز در دستور کار اين مديريت قرار گرفته است.در پايان، دکتر محمدعلي معظم، سرپرست کنترل کيفي مهندسي نت، در خصوص روند ساخت بالک‌ها اظهار داشت: تمامي مراحل ساخت از تأمين متريال، فيت‌آپ، جوشکاري تا انجام تست‌هاي غيرمخرب، تحت نظارت کارشناسان اين مديريت و با رعايت کامل پارامترهاي هندسي و استاندارد EN1090-2 مورد بازرسي و کنترل قرار گرفته است.