در پايان مذاکرات ايران و آمريکا تفاهم شدتعليق تحريم صادرات نفت و پتروشيمي ايران، لغو محاصره دريايي، آزاد سازي برخي دارايي هانخستين دور مذاکرات سطحعالي ايران و آمريکا با مياجيگري قطر و پاکستان بامداد دوشنبه در سوئيس با توافق بر نقشهراه 60 روزه و تشکيل کارگروههاي فني به پايان رسيد.اين مذاکرات که با نتيج مثبتي همراه بود، ضمن پيشرفتهاي بزرگ براي پايان دادن به جنگ در لبنان، تعليق تحريم صادرات نفت و پتروشيمي ايران، لغو محاصره دريايي، آزاد سازي برخي از داراييهاي مسدود شده و اجراي طرح بزرگ بازسازي و توسعه اقتصادي ايران را نيز به همراه داشت.*بيانيه مشترک قطر و پاکستانقطر و پاکستان در رابطه با مذاکرات ايران و آمريکا راجع به اجراي مفاد يادداشت تفاهم خانمه جنگ بيانيهاي مشترک منتشر کردند.متن کامل بيانيه به اين شرح است: نخستين دور گفتگوهاي سطحعالي در چارچوب "يادداشت تفاهم اسلامآباد" با مشارکت نمايندگان جمهوري اسلامي ايران، آمريکا و دو طرف ميانجي، يعني دولت قطر و پاکستان، در بورگناشتوک سوئيس به پايان رسيد.روز نخست نشست درياچه لوسرن در فضايي مثبت و سازنده برگزار شد. پيشرفتهاي اميدوارکنندهاي حاصل شده است که از جمله آن ميتوان به ايجاد سازوکاري براي ادامه گفتوگوهاي فني اشاره کرد.بر مبناي يادداشت تفاهم، طرفها با تشکيل يک «کميته عالي» موافقت کردند که مسئوليت نظارت سياسي بر روند ميانجيگري را بر عهده خواهد داشت. مذاکرهکنندگان ارشد بهطور منظم به کميته عالي گزارش خواهند داد و هدايت کارگروههاي متمرکز بر موضوعات هستهاي، تحريمها و نيز کارگروه نظارت و حلوفصل اختلافات را براي تضمين اجراي مؤثر يادداشت تفاهم و همچنين رسيدگي به ساير موضوعات بر عهده خواهند داشت.کميته عالي بر سر يک نقشه راه براي دستيابي به توافق نهايي ظرف مدت 60 روز به توافق رسيده است؛ امري که زمينه را براي آغاز فوري گفتگوهاي فني بيشتر فراهم ميکند. افزون بر اين، براي دوره زماني مذکور در بند 5 يادداشت تفاهم، يک خط ارتباطي ميان طرفها ايجاد شده است تا از بروز حوادث و سوءتفاهمها جلوگيري شود و عبور ايمن کشتيهاي تجاري از تنگه هرمز تضمين گردد.همچنين طرفها با ايجاد يک "واحد کنترل منازعه" ميان خود و لبنان، با تسهيلگري ميانجيها، موافقت کردند تا پايبندي به توقف عمليات نظامي در لبنان مطابق با مفاد يادداشت تفاهم تضمين شود. گفتوگوهاي فني درباره تمامي موضوعات تا پايان هفته در مجموعه بورگناشتوک ادامه خواهد يافت.طرفهاي ميانجي به تلاشهاي حداکثري خود ادامه خواهند داد تا اطمينان حاصل شود که مذاکرات همچنان در فضايي سازنده پيش ميرود و هدف دستيابي به يک توافق نهايي محقق شود.دولت قطر و پاکستان مراتب قدرداني صميمانه خود را از آمريکا و جمهوري اسلامي ايران بهسبب پايبندي مستمر آنان به ديپلماسي و حلوفصل مسالمتآميز مناقشه ابراز ميکنند. طرفهاي ميانجي همچنين از شرکا و متحدان بهخاطر حمايت مستمر و مشارکت ارزشمندشان در روند جاري مذاکرات تقدير مينمايند.* نکات مهم و توافقات انجام شده در بيانيه پاياني مذاکرات سوئيسکميته رسانه هيات مذاکرهکننده "ميناب 168" نکات مهم و توافقات انجام شده در بيانيه مشترک قطر و پاکستان درمذاکرات سوئيس را منتشر کرد. متن بيانيه به شرح زير است: 1- با فشار هيئت مذاکرهکننده ايراني از عصر شنبه، پايان جنگ به صورت شکننده در لبنان فعلا حفظ شده است که براي تثبيت آن سازوکار نظارتي با عنوان "واحد کنترل منازعه" با حضور ايران ايجاد ميشود. با اين سازوکار در حقيقت جمهوري اسلامي ايران به صورت رسمي وارد معادلات امنيتي لبنان ميشود درحالي که در ماههاي اخير، آمريکاييها تلاش زيادي کردند تا ايران را از معادلات لبنان حذف کنند. همچنين رژيم اشغالگر قدس هيچ جايگاهي در اين سازوکار ندارد.2- در بحث مديريت تنگه هرمز براي ضمانت بازگشايي به مرور تنگه، مقرر شده خط تماسي ايجاد شود تا در صورت اشکال در اجرا با ايران تماس بگيرند و مشکل خود را منتقل کنند. اين اتفاق به معناي تثبيت سيادت ايران در تنگه هرمز است.3- کارگروههاي سه گانه هستهاي، تحريمها و نظارت که براساس اين بيانيه تشکيل ميشوند، کار خود را پس از شروع اجراي بند 13 يادداشت تفاهم يعني توقف آتش در همه جبههها به خصوص لبنان، آغاز رفع محاصره دريايي، آغاز آزادسازي اموال بلوکه شده ايران و صدور اسقاطيه (رفع) تحريمهاي نفتي، پتروشيمي و مشتقات آغاز خواهند کرد. در حقيقت پيش از اجراي بند 13، جمهوري اسلامي وارد مذاکره مرحله نهايي نميشود.4-در اين دور از گفتگوها، يادداشت تفاهم اجراي آزادسازي اموال بلوکه شده ايران نيز ميان ايران و قطر به امضاي دوکشور رسيد.5- در جريان گفتگوهاي سوئيس همچنين براساس بند 10 يادداشت تفاهم، دفتر کنترل داراييهاي خارجي (OFAC) وزارت خزانهداري آمريکا، اسناد رفع تحريمهاي نفتي، پتروشيمي و مشتقات را به مدت 60 روز صادر کرد. اين به معناي آن است که ايران ميتواند به صورت رسمي به مشتريان خود نفت بفروشد و پول آن را در سازوکارهاي رسمي بانک مرکزي دريافت کند.* عراقچي:پيشرفتهاي بزرگي کسب شدوزير امور خارجه کشورمان هم در پيامي نتايج مذاکرات در سوئيس را تشريح کرد.سيد عباس عراقچي در تشريح نتايج مذاکرات روز گذشته با ميانجيگري پاکستان و قطر در فضاي مجازي نوشت: ميانجيگري خستگي ناپذير پاکستان و قطر باعث پيشرفتهاي بزرگي براي پايان دادن به جنگ در لبنان شد. همچنين تحريم صادرات نفت و پتروشيمي تعليق شد، محاصره دريايي برداشته شد، برخي از داراييهاي مسدود شده آزاد شدند و طرح بزرگ بازسازي و توسعه اقتصادي ايران اجرايي شد.اولين آزمون واقعي: واحد رفع درگيريها در لبنان.* شهباز شريف: فضاي مذاکرات مثبت بود و پيشرفتهاي اميدوارکنندهاي داشتنخستوزير پاکستان نيز پس از برگزاري مذاکرات چهارجانبه پيرامون اجرايي کردن تعهدات يادداشت تفاهم تهران-واشنگتن، در پيامي اعلام کرد که اين مذاکرات در فضايي مثبت و سازنده برگزار شد و پيشرفتهاي اميدوارکنندهاي به همراه داشت.شهباز شريف نوشت: نخستين نشست کميته عالي در چارچوب يادداشت تفاهم اسلامآباد در بورگن اشتوک سوئيس با موفقيت به پايان رسيد. مذاکرات در فضايي مثبت و سازنده برگزار شد و پيشرفتهاي اميدوارکنندهاي به همراه داشت.وي،توافق بر سر نقشه راهي براي دستيابي به توافق نهايي ظرف 60 روز، تشکيل کميته عالي براي نظارت سياسي و آغاز گفتگوهاي فني بيشتر را به عنوان پيشرفتهاي حاصلشده در اين مذاکرات برشمرد.* وزير خارجه قطر: به خاتمه جنگ رسيديموزير امور خارجه قطر هم با اشاره به تلاشهاي زياد پاکستان و حمايتهاي منطقهاي تأکيد کرد که با تفاهمنامه آمريکا و ايران خاتمه جنگ حاصل شد. محمد بن عبدالرحمن آل ثاني گفت: يادداشت تفاهم تهران- واشنگتن حاصل تلاشهاي زياد با شرکاي ما در پاکستان و حمايتهاي منطقهاي بود.وي تصريح کرد: هدف از اين يادداشت تفاهم توقف جنگ و ايجاد چارچوبي براي مذاکرات است، برخي مسائل همانند موضوع هستهاي بين واشنگتن و تهران بررسي ميشود و برخي از مسائل مانند امنيت و تنگه هرمز نيز بحثهاي منطقهاي است.وزير امور خارجه قطر همچنين گفت: ما اکنون پايهها را بنا نهادهايم و اکنون زمان بنا نهادن توافق نهايي بين واشنگتن و تهران است، ما با مشکلاتي در خصوص لبنان و تنگه هرمز مواجه شديم و سازوکارهايي براي حل و فصل آن ارائه کرديم.البته بايستي محتاط بود چرا که با وجود اراده، شرايط خارجي ممکن است بر مذاکرات تأثير بگذارد.*سخنگوي هيات مذاکراتي ايران آغاز مذاکرات فني در سوئيس را تأييد کردخبر ديگر اينکه سخنگوي هيات مذاکراتي ايران تأييد کرد که مذاکرات فني در چارچوب يادداشت تفاهم اسلامآباد در سوئيس از دوشنبه (ديروز) آغاز شده است.بقايي اعلام کرد که کاظم غريبآبادي، معاون حقوقي و بينالمللي وزير امور خارجه، رياست هيأت جمهوري اسلامي ايران اين گفتگوها را بر عهده دارد.وي همچنين در تشريح نتايج مذاکرات سوئيس با بيان اينکه پيشرفتهاي خوبي در گفتگوها صورت گرفت، تأکيد کرد: مبناي کار، "تعهد در مقابل تعهد" است و جمهوري اسلامي ايران ضمن رصد اجراي تعهدات طرف مقابل، از همه اهرمهاي خود براي اطمينان از اجراي آن تعهدات بهره خواهد گرفت.* ونس مطرح کرد: ايران موافقت کرد بازرسان آژانس به کشورشان بروندرئيس هيات مذاکرهکننده آمريکا هم در سوئيس گفت: ما سازوکاري براي باز نگه داشتن تنگه هرمز و جلوگيري از تشديد تنش و گشودن آتش ايجاد کرديم.ونس افزود: ايران موافقت کرده که بازرسان آژانس را دعوت کند. اين گام بسيار مهمي است.معاون ترامپ تصريح کرد: مذاکرات فني در طول هفته ادامه خواهد داشت و ما مبناي خوبي براي توافق نهايي گذاشتهايم.اين مسئول ارشد آمريکايي تصريح کرد: مذاکرات سوييس عليرغم برخي شکايات ادامه يافت و ما پيشرفتهايي داشتيم، ما اميدواريم به توافق نهايي و حل و فصل دائمي برسيم و بر استقبال از پيشرفت حاصل شده تمرکز ميکنيم.* ابراز اميدواري پکن براي حفظ روند مثبت در مذاکرات تهران-واشنگتنهمزمان سخنگوي وزارت امور خارجه چين، پس از مذاکرات ايران و آمريکا با مشارکت کشورهاي ميانجي در سوئيس، ابراز اميدواري کرد که تهران و واشنگتن روند مثبت اين مذاکرات را حفظ کنند و همکاري آنها براي دستيابي به نتيجه مثبت همسو باشد."گوئو جياکون" اظهار داشت که پکن اميدوار است ايالات متحده و ايران «روند مثبت را در مذاکرات حفظ کرده و براي دستيابي به نتايج مثبت و همسو همکاري کنند.وي گفت: اجراي يادداشت تفاهم ميان ايران و آمريکا به تحکيم آتشبس کمک ميکند و چشماندازي براي روابط ميگشايد. او همچنين از حق ايران براي حفاظت از حاکميت ملي و امنيت خود اعلام حمايت کرد."جياکون" همچنين گفت: ما آماده ارائه کمک و ايفاي نقشي سازنده در احياي صلح و آرامش در منطقه هستيم.