مديرعامل آبفا مازندران اعلام کرد:ضرورت نگاه ملي به توسعه زيرساختهاي آب و فاضلاب مازندران ساري -خبرن
مديرعامل آبفا مازندران اعلام کرد:ضرورت نگاه ملي به توسعه زيرساختهاي آب و فاضلاب مازندران ساري -خبرنگار روزنامه جمهوري اسلامي: مديرعامل شرکت آب و فاضلاب مازندران با تأکيد بر ضرورت نگاه ملي به توسعه زيرساختهاي آب و فاضلاب استان گفت: زيرساختهاي موجود مازندران براي جمعيتي حدود 3.5 ميليون نفر طراحي شده است، درحالي که اين استان سالانه ميزبان حدود 17 ميليون مسافر است و پاسخگويي به اين حجم از جمعيت شناور بدون حمايتهاي ملي و تأمين اعتبارات متناسب امکانپذير نخواهد بود.بهزاد برارزاده در نشست خبري با اصحاب رسانه به مناسبت هفته صرفهجويي در مصرف آب اظهار داشت: درحال حاضر يکهزار و 235 پروژه آب و فاضلاب در استان در دست اجراست که با اعتبارات محدود استاني و شهرستاني نميتوان آنها را به سرانجام رساند و براي جبران عقبماندگيهاي زيرساختي بايد نگاه کلان و ملي به مازندران وجود داشته باشد.او افزود: هدفگذاري شرکت اين است که تا سال 1406 تعداد پروژههاي فعال آب و فاضلاب استان به بيش از 2 هزار و 500 پروژه برسد تا زمينه دستيابي به جايگاه واقعي مازندران در حوزه زيرساختهاي آب و فاضلاب فراهم شدمديرعامل آبفا مازندران با بيان اينکه تنها 18 درصد آب شرب استان از منابع آب سطحي تأمين ميشود، گفت: بايد به سمت افزايش سهم آبهاي سطحي حرکت کنيم تا فشار بر منابع زيرزميني کاهش يابد.وي با اشاره به وجود 758 حلقه چاه تأمين آب در استان افزود: تا زمان بهرهبرداري کامل از طرحهاي تأمين آب سطحي، حفاظت و نگهداري از اين منابع زيرزميني ضروري است.برارزاده، شرق مازندران را يکي از مناطق داراي تنش آبي دانست و خاطرنشان کرد: دشتهاي ممنوعه و افت منابع آب زيرزميني از مهمترين چالشهاي اين منطقه است و بهرهبرداري از سد گلورد ميتواند نقش مهمي در کاهش مشکلات تأمين آب شرق استان داشته باشد.وي ميانگين سرانه مصرف آب در کشور را بين 120 تا 150 ليتر در شبانهروز اعلام کرد و گفت: اين ميزان در شهرهاي مازندران به 191 ليتر و در روستاها به 213 ليتر در شبانهروز ميرسد.برارزاده ادامه داد: درحال حاضر 37 درصد مشترکان خانگي استان زير الگوي مصرف و 63 درصد بالاتر از الگو مصرف ميکنند در همين راستا مشترکاني که از تجهيزات و لوازم کاهنده مصرف آب استفاده کنند، از 30 درصد کاهش تعرفه آببها در ماههاي گرم سال بهرهمند خواهند شد.مديرعامل شرکت آب و فاضلاب مازندران با بيان اينکه 64 شهر و يکهزار و 816 روستا تحت پوشش خدمات آبفا قرار دارند، گفت: 593 سامانه گندزدايي و 20 آزمايشگاه کنترل کيفيت به صورت مستمر کيفيت آب آشاميدني استان را پايش ميکنند.برارزاده افزود: در ايام پرتردد سال همچنين در جريان جنگ 12 روزه و جنگ رمضان که جمعيت استان به حدود 17 ميليون نفر رسيد، هيچ بحران کيفي يا اپيدمي ناشي از آب آشاميدني در مازندران گزارش نشد و اين موفقيت حاصل تلاش شبانهروزي کارکنان شرکت آب و فاضلاب بوده است.مديرعامل آبفا مازندران از رشد چشمگير اعتبارات اين بخش خبر داد و گفت: سال گذشته حدود 800 ميليارد تومان اعتبار براي پروژههاي آب و فاضلاب استان جذب شد که با پيگيريهاي انجامشده اين رقم در سال جاري به يکهزار و 800 ميليارد تومان افزايش يافته است.وي افزود: اين اعتبارات در حوزههاي رفع محروميت، آبرساني به مناطق داراي تنش آبي، توسعه زيرساختها و ايجاد توازن در برخورداري از خدمات هزينه خواهد شد.برارزاده همچنين به وضعيت روستاهاي داراي تنش آبي اشاره کرد و گفت: براي 522 روستاي استان اعتباري بالغ بر 947 ميليارد ريال درخواست شده که تاکنون 373 ميليارد ريال آن تخصيص يافته است.او با اشاره به رشد شاخص برخورداري از شبکه فاضلاب در استان اظهار کرد: پوشش فاضلاب مازندران از حدود 9 درصد در سالهاي گذشته به 23 درصد رسيده و با اجراي طرحهاي در دست اقدام اين روند ادامه خواهد يافت.مديرعامل آبفا مازندران از تأمين 28 هکتار زمين براي توسعه زيرساختهاي فاضلاب خبر داد و افزود: براي شهرهاي ساري، بابل، نوشهر و چالوس از محل ظرفيتهاي قانوني ماده 56 اعتبارات مناسبي جذب شد که اکنون به 11 شهر استان گسترش يافته است.وي همچنين از اختصاص حدود 500 ميليارد تومان اعتبار براي طرحهاي فاضلاب ساري در مناطق قارن، 22 بهمن، امامزاده عباس، قرق و شفا خبر داد.برارزاده ميزان توليد پساب در استان را 92 هزار مترمکعب در شبانهروز اعلام کرد و گفت: به دليل محدود بودن صنايع، بخش قابل توجهي از اين ظرفيت بدون استفاده مانده و وارد رودخانهها ميشود.وي افزود: درحال حاضر 20 ليتر در ثانيه از پساب توليدي براي زبالهسوز ساري اختصاص يافته و توسعه صنايع ميتواند زمينه استفاده بيشتر از اين ظرفيت ارزشمند را فراهم کند.مديرعامل آبفا مازندران با اشاره به وجود 25 هزار کيلومتر شبکه و خطوط انتقال آب در استان گفت: حدود 20 تا 25 درصد اين زيرساختها فرسوده است که بخشي از آن به شرايط اقليمي، رطوبت بالا و ويژگيهاي خاک مازندران بازميگردد.وي افزود: حدود 5 هزار و 300 کيلومتر از شبکههاي آبرساني نيازمند بازسازي و نوسازي است و براي اصلاح کامل آنها به حدود 20 هزار ميليارد تومان اعتبار نياز داريم.برارزاده ميزان توليد آب در استان را سالانه 385 ميليون مترمکعب اعلام کرد و گفت: هدررفت آب در استان حدود 15 درصد است که بخش مهمي از آن مربوط به نشتهاي نامرئي است.او خاطرنشان کرد: با بهرهگيري از فناوريهاي نوين، هوش مصنوعي و پايش ماهوارهاي، نشتهاي پنهان شبکه از شرق تا غرب استان شناسايي و کنترل ميشود که نقش مهمي در کاهش هدررفت آب دارد.يرعامل آبفا مازندران با اشاره به برنامههاي مديريت تنش آبي تابستان امسال گفت: حفر و تجهيز 50 حلقه چاه، بهسازي منابع موجود، افزايش ظرفيت تأمين آب و اجراي طرحهاي اضطراري از جمله اقدامات انجامشده براي تأمين پايدار آب شرب در فصل گرم سال است.برارزاده در پايان از مشارکت گروههاي جهادي، شوراهاي اسلامي و دهياريها در اجراي طرحهاي آبرساني قدرداني کرد و گفت: با همکاري اين مجموعهها تاکنون 700کيلومتر عمليات توسعه و اصلاح شبکه در مناطق مختلف انجام شده و آبفا مازندران همچنان آماده بهرهگيري از ظرفيت مشارکتهاي مردمي براي توسعه خدمات و عبور موفق از تنشهاي آبي پيشرو است.