موسسه فرهنگی و مطبوعاتی روزنامه جمهوری اسلامی

شماره 13390
پاسخ تهران به بيانيه آمريکا و شوراي همکاري خليج فارس:صحبت از برنامه موشکي و پهپادي ايران غيرمسئولانه

پاسخ تهران به بيانيه آمريکا و شوراي همکاري خليج فارس:صحبت از برنامه موشکي و پهپادي ايران غيرمسئولانه و کاملا محکوم استوزارت امور خارجه ايران، مواضع مندرج در بيانيه مشترک وزير امور خارجه آمريکا و وزراي خارجه شوراي همکاري خليج فارس را مداخله‌جويانه، غيرمسئولانه و تحريک‌آميز دانست و نسبت به ادامه رفتارهاي ستيزه‌جويانه و مداخله‌جويانه در منطقه هشدار داد.در اين بيانيه آمده‌ است: ادعاي «تعهد پايدار آمريکا به امنيت کشورهاي عضو شوراي همکاري خليج‌فارس»، چيزي بيش از لفاظي و وارونه‌نمايي واقعيت نيست. اکنون بيش از هر زماني براي همگان آشکار شده است که حضور نظامي آمريکا در کشورهاي منطقه صرفا باري بر دوش ملت‌هاي منطقه و عامل ناامني و تفرقه در منطقه است.استفاده آمريکا از پايگاه‌ها و امکانات نظامي مستقر در کشورهاي منطقه براي ارتکاب جنايت تجاوز عليه جمهوري اسلامي ايران طي بازه زماني 9 اسفند 1405 لغايت 19 فروردين 1406 به وضوح نشان داد که آمريکا هيچ ارزشي براي امنيت کشورهاي منطقه و روابط فيمابين آنها قائل نيست. انتظار مي‌رود کشورهاي منطقه‌ که قلمرو و امکانات آنها طي جنگ تحميلي اخير مورد بهره‌گيري متجاوزان آمريکايي-صهيونيستي براي حمله به ايران قرار گرفت، در ديدگاه‌هاي خود تجديدنظر کنند. جمهوري اسلامي ايران تکليف صريح دول عضو شوراي همکاري خليج فارس، وفق حقوق بين‌الملل و اصل حسن هم‌جواري، براي ممانعت از هرگونه استفاده طرف‌هاي ثالث از قلمرو و امکانات آنها جهت طراحي، سازماندهي، پشتيباني و اجراي اقدامات غيرقانوني از جمله تجاوز نظامي عليه جمهوري اسلامي ايران، را مجددا مورد تأکيد قرار مي‌دهد.وزارت امور خارجه ايران با ابراز انزجار از تکرار دروغ بزرگ جعل‌شده توسط رژيم نسل‌کش صهيونيستي و آمريکا در رابطه با برنامه هسته‌اي صلح‌آميز ايران، به حکومت‌هاي عضو شوراي همکاري خليج فارس توصيه مي‌کند به جاي هم‌نوايي با آمريکا در تهديد انگاري از برنامه هسته‌اي صلح‌آميز ايران، براي تحقق ابتکار منطقه غرب آسيا عاري از سلاح‌هاي هسته‌اي با جمهوري اسلامي ايران همراه شوند و رژيم آمريکا را وادار به توقف کارشکني در مسير اجراي اين ابتکار نمايند.اين بيانيه افزود: صلح و امنيت پايدار در منطقه تنها از مجراي اعتمادسازي و همکاري متقابل ميان کشورهاي منطقه، و به دور از مداخلات مخرب آمريکا حاصل مي‌شود. درج عبارت کليشه‌اي «تهديدهاي ناشي از ايران» به‌عنوان مفهومي که از سال‌ها قبل توسط رژيم صهيونيستي و آمريکا در مسير طرح ايران هراسي ابداع شد، نشانه تلاش هيات حاکمه آمريکا براي تحميل توهمات و مطامع خود بر کشورهاي منطقه است. در همين ارتباط، تهديد انگاري از توانمندي‌هاي دفاعي ايران قويا محکوم مي‌گردد. در شرايطي که آمريکا در راستاي سياست «تفرقه بينداز و حکومت کن»، کشورهاي عضو شوراي همکاري را در يک مسابقه خطرناک و بي‌پايان تسليحاتي گرفتار کرده و منطقه غرب آسيا را به يک زرادخانه عظيم تسليحاتي تبديل کرده است، صحبت از برنامه موشکي و پهپادي ايران غيرمسئولانه و کاملا محکوم است. بديهي است جمهوري اسلامي ايران کوچکترين مماشاتي در امر دفاع از کيان ايران و توانمندي‌هاي مرتبط با آن نخواهد داشت.وزارت امور خارجه ايران با ابراز تاسف از هم‌صدايي شوراي همکاري خليج فارس با آمريکا و رژيم صهيونيستي در توصيف مقاومت فلسطين و لبنان به‌عنوان «نيروهاي نيابتي ايران»، يادآوري مي‌کند که تنها موجود نيابتي در منطقه رژيم صهيونيستي است. مبارزه مردم فلسطين و لبنان عليه اشغالگري و آپارتايد امري مشروع و کاملا قانوني وفق حقوق بين‌الملل است و همه دولت‌ها موظف به حمايت از آنها براي تحقق حق تعيين سرنوشت و رهايي از اشغال و آپارتايد استعماري هستند.وزارت امور خارجه جمهوري اسلامي ايران، با يادآوري مسئوليت مستقيم آمريکا-رژيم صهيونيستي و نيز آن دسته از کشورهاي منطقه که در تجاوز نظامي آمريکايي - صهيونيستي عليه ايران مشارکت داشتند در تحميل ناامني بر تنگه هرمز، خاطرنشان مي‌کند که تنگه هرمز در محدوده آب‌هاي سرزميني دو دولت ساحلي يعني ايران و عمان قرار دارد و آنچه در بند 5 يادداشت تفاهم خاتمه جنگ تحميلي مورد توافق قرار گرفته است، مبناي عمل در رابطه با مديريت کشتيراني در اين تنگه خواهد بود.