نايب رئيس کميسيون گمرک اتاق ايران:تجارت از بنادر جنوبي به تدريج درحال احياستنايب رئيس کميسيون گمرک ا
نايب رئيس کميسيون گمرک اتاق ايران:تجارت از بنادر جنوبي به تدريج درحال احياستنايب رئيس کميسيون گمرک اتاق ايران با اشاره به کاهش محدوديتهاي اخير در بنادر جنوبي گفت: تجارت خارجي از اين مسيرها بهصورت تدريجي درحال بازگشت است، اما هنوز تا رسيدن به وضعيت پايدار و رونق کامل فاصله وجود دارد و ثبات در بازار ارز و بهبود شرايط امنيتي از مهمترين پيششرطهاي اين روند محسوب ميشود.ندير پورجم، نايب رئيس کميسيون گمرک اتاق ايران، در گفتوگو با ايسنا، درباره آخرين وضعيت تجارت خارجي کشور پس از کاهش محدوديتهاي اخير در بنادر جنوبي اظهار کرد: هنوز نميتوان از ايجاد گشايش معنادار در تجارت خارجي سخن گفت، اما يک گشايش تدريجي و آرام درحال شکلگيري است که پيشبيني ميکنيم در ماههاي آينده توسعه پيدا کند. اميدواريم اين شرايط به ثبات و پايداري برسد تا فعالان اقتصادي دوباره با اطمينان وارد عرصه تجارت شوند. درحال حاضر دو موضوع اصلي موجب نگراني تجار است، نخست مسئله ايمني و امنيت و دوم تلاطم بازار ارز که هر دو بر تصميمگيري فعالان اقتصادي اثر مستقيم دارند.وي ادامه داد: خطوط کشتيراني، شناورها و شرکتهاي حملونقل بايد نسبت به امنيت مسيرها اطمينان پيدا کنند و همزمان نيز بازار ارز به ثبات نسبي برسد. اگر اين دو مؤلفه فراهم شود، بدون ترديد صادرات از بنادر جنوبي دوباره رونق خواهد گرفت.پورجم درباره وضعيت تامين کالاهاي اساسي در ماههاي گذشته نيز گفت: در دوره محدوديتهاي دريايي، ورود کالا از مسير جنوب تقريباً به صفر رسيده بود و عملاً جريان ورود کالا وجود نداشت. اکنون روند ورود کالاهاي اساسي از جمله کود و برخي اقلام ضروري بهصورت تدريجي آغاز شده است، اما درباره ساير کالاهايي که عمدتاً از بنادر جنوب شرق آسيا وارد کشور ميشوند، احتمالاً تا دو ماه و نيم ديگر نيز زمان لازم است تا شرايط به وضعيت عادي نزديک شود.در همين حال معاون خدمات تجاري سازمان توسعه تجارت ايران از فعالسازي مجدد مراودات تجاري ميان ايران و امارات از مسير بندر جبلعلي به عنوان يکي از مهمترين بنادر جنوب خليج فارس خبر داد. سيدمحمدصادق قنادزاده، با اشاره به فعاليت بندر جبل علي گفت: اين بندر يکي از مهمترين بنادر ترانزيتي جنوبي کشور امارات با ايران است که عمده تجارت با ايران از اين طريق انجام ميشد.وي با يادآوري اينکه در جريان جنگ تحميلي سوم، حمل و ترانزيت کالاها از اين بندر متوقف شد، ادامه داد: آمارهاي مختلفي از رسوب کانتينرهاي ايراني در اين بندر وجود دارد زيرا تجار ايراني در ماههاي گذشته به دليل شرايط جنگ نتوانستهاند کالاهاي خود را ترخيص کنند.معاون خدمات تجاري سازمان توسعه تجارت ايران تأکيد کرد: اکنون پس از بازگشت آرامش نسبي به منطقه، شاهد ترخيص کالاها و کانتينرها از اين بندر به ايران هستيم. وي با بيان اينکه مسيرهاي تجاري با امارات شروع شده است گفت: با شيب ملايمي تجارت درحال انجام است که اميدواريم به شرايط عادي قبل از جنگ بازگردد.