وزارت امور خارجه کشورمان در بيانيهاي حملات هوايي آمريکا به برخي نقاط سواحل ايران را محکوم و ضمن تأکيد بر حق خود در پاسخ به اين حملات، بر ضرورت پايبندي کليه کشورهاي واقع در کرانه جنوبي خليج فارس به اصل حسن همجواري و رعايت اصل بنيادين حقوق بينالملل مبني بر ممانعت از استفاده طرفهاي متجاوز از قلمرو و امکانات آنها جهت ارتکاب اقدامات تجاوزکارانه عليه جمهوري اسلامي ايران، تأکيد کرد.وزارت خارجه ايران تأکيد کرد: اين حملات وحشيانه که تأسيسات نظارت ساحلي ايران را مورد هدف قرار داد، نقض آشکار بند 4 ماده 2 منشور سازمان ملل و نيز نقض صريح بند اول يادداشت تفاهم خاتمه جنگ تحميلي مورخ 28 خرداد 1405 است.در ادامه اين بيانيه با اشاره به حملات رژيم اشغالگر و آپارتايد صهيونيستي به لبنان، با هماهنگي آمريکا اقدام، آنرا نقض آشکار بند يک يادداشت تفاهم خاتمه جنگ دانست و ضمن تأکيد بر حق ذاتي ايران براي دفاع از خود طبق ماده 51 منشور ملل متحد، تصريح کرد: جمهوري اسلامي ايران با تمام توان از حاکميت، امنيت و منافع ملي کشور دفاع خواهد کرد. ضربات دفاعي نيروهاي مسلح مقتدر جمهوري اسلامي ايران عليه اهداف مرتبط با نيروهاي متجاوز آمريکايي بر همين مبنا صورت گرفت. بديهي است مسئوليت پيامدهاي اين وضعيت بر عهده رژيم متجاوز و عهدشکن آمريکا و طرفهايي است که به هر نحوي در ارتکاب اقدامات تجاوزکارانه آمريکا عليه ايران همدستي کنند.وزارت خارجه در همين ارتباط، بر ضرورت پايبندي کليه کشورهاي واقع در کرانه جنوبي خليج فارس به اصل حسن همجواري و رعايت اصل بنيادين حقوق بينالملل مبني بر ممانعت از استفاده طرفهاي متجاوز از قلمرو و امکانات آنها جهت ارتکاب اقدامات تجاوزکارانه عليه جمهوري اسلامي ايران، تأکيد کرد.وزارت خارجه ايران همچنين از دبيرکل سازمان ملل، شوراي امنيت و ساير نهادهاي مسئول بينالمللي خواست نسبت به نقض فاحش اصول و قواعد بنيادين منشور ملل متحد و حقوق بينالملل توسط آمريکا بيتفاوت نبوده و به مسئوليتهاي قانوني و اخلاقي خود در قبال صلح و امنيت منطقهاي و بينالمللي عمل کنند.* پاسخ نيروي دريايي سپاه به تجاوز و عهدشکني آمريکادر همين ارتباط، نيروي دريايي سپاه پاسداران انقلاب اسلامي با صدور بيانيهاي اعلام کرد که در پاسخ به تجاوز، چند نقطه استقرار ارتش تروريستي آمريکا در منطقه را هدف قرار داده است.در بيانيه نيروي دريايي سپاه آمده است: به دنبال نقض آتش بس رژيم صهيونيستي در جنوب لبنان، جمعه شب رژيم پيمانشکن آمريکا نيز مانند هميشه دست به نقض تعهدات خود زد و به بهانههاي مختلف از تردد يک کشتي متخلف از مسير غيرمجاز در تنگه هرمز به حمله هوايي به سواحل جمهوري اسلامي ايران اقدام کرد.نيروي دريايي سپاه پاسداران انقلاب اسلامي در پاسخ به اين تجاوز نقاط استقرار ارتش تروريستي آمريکا در منطقه را مورد اصابت قرار داد. براساس بند 5 تفاهم نامه اسلام آباد ترتيبات کنترل عبور و مرور در تنگه هرمز با جمهوري اسلامي ايران است؛ لکن آمريکا با تحريک جهات مختلف در صدد تخلف از اين تعهد بود که پاسخ لازم داده شد و من بعد چنين خواهد بود. در صورت تکرار تجاوز، پاسخ ما گستردهتر از اين خواهد بود.