موسسه فرهنگی و مطبوعاتی روزنامه جمهوری اسلامی

شماره 13234
تصادفات مرگبار پاکبان‌ها در بزرگراه‌ها کار در شب را ممنوع کردرئيس اداره تصادفات و مهندسي ترافيک پليس

تصادفات مرگبار پاکبان‌ها در بزرگراه‌ها کار در شب را ممنوع کردرئيس اداره تصادفات و مهندسي ترافيک پليس راهور تهران بزرگ با اشاره به افزايش آمار تصادفات عابرين پياده، گفت: پاکبان‌ها و کارتن خواب‌ها جزو افرادي هستند که در تصادفات شبانه جان خود را از دست مي‌دهند.سرهنگ مصطفي زيني‌وند با اشاره به اينکه ميزان تصادفات عابرين پياده افزايش يافته است، گفت: تصادف فوتي پاکبان‌ها و کارتن خواب‌ها در معابر بزرگراهي زياد است؛ اما مديران شهري مي‌توانند با انجام برخي اقدامات، اين امر را کاهش دهند.وي افزود: به عنوان مثال پاکبان‌ها بايد برخي نکات ساده را جدي بگيرند و پيمانکاران نيز بايد قوانين را در اين باره رعايت کنند. مثلا بارها اعلام کرده‌ايم که نظافت حاشيه اتوبان‌ها نبايد در شب‌ها انجام شود و اصلا نبايد پاکبان‌ها اين کار را انجام دهند و براي معابر بزرگراهي بايد از خودروي مکانيزه استفاده شود.رئيس اداره تصادفات و مهندسي ترافيک پليس راهور تهران بزرگ ادامه داد: همچنين اگر تصادفي در اتوبان‌ها رخ دهد، پاکبان‌ها زحمت مي‌کشند و معابر را تميز مي‌کنند؛ اما اين امر نيز نيازمند آموزش آنهاست تا مشکلي رخ ندهد.زيني‌وند گفت: در پي تصادف اخير پاکبان‌ها و فوت شدن چند نفر از آنها، با پيگيري‌هاي پليس، شيفت کاري پاکبان‌ها از نيمه شب به صبح تغيير يافت و از اين پس، شيفت کاري اين عزيزان 7 صبح تا 3 ظهر است. اين مسئله باعث مي‌شود که پاکبان‌ها در طول روز به تميز کردن حاشيه بزرگراه‌ها بپردازند؛ زيرا شب‌ها ديد ساير رانندگان بسيار کم است و احتمال تصادف بيشتر است.وي افزود: همچنين شاهد هستيم که برخي پاکبانان، هنگام کار از هندزفري استفاده مي‌کنند، يعني در گوششان موسيقي يا راديو درحال پخش است که اين مسئله باعث مي‌شود صداهاي اطراف و بوق خودروها را نشوند که اين مسئله نيز بسيار خطرناک است. بر همين اساس توصيه مي‌کنيم پاکبان‌ها به همين مسئله ساده نيز توجه کنند.زيني‌وند درباره کارتن خواب‌ها گفت: متأسفانه در حاشيه اتوبان‌ها نيز تجمع معتادان و کارتن خواب‌ها را داريم که اين مسئله نيز بسيار خطرناک است و بارها وقتي اين افراد قصد تردد عرضي از اتوبان‌ها را داشته اند، در تصادفات جان خود را از دست داده‌اند. اين مسئله نيز مي‌طلبد مديران مربوطه اين مسئله را مديريت کرده و اين افراد را در مراکز مخصوص بازپروري، ساماندهي کنند.رئيس اداره تصادفات و مهندسي ترافيک پليس راهور تهران بزرگ ادامه داد: بيشتر اين افراد در مکان‌هايي که پوشيده و تاريک است، تجمع مي‌کنند بنابراين با نصب چراغ در اين مراکز، کوتاه کردن پوشش گياهي و تک رديف کردن نيوچرسي‌ها، محل‌هايي که اين افراد اقدام به تجمع مي‌کنند را از بين برد.وي درباره آمار تصادفات فوتي تهران افزود: از ابتداي سال تاکنون 38 درصد از فوتيان تصادفات، عابرين پياده هستند که نسبت به سال گذشته شاهد افزايش 48 درصدي هستيم. همچنين 49 درصد از اين تصادفات، در بزرگراه‌ها رخ مي‌دهد.زيني‌وند گفت: تصادفات مربوط به عابرين پياده معمولا در ساعات 20 تا 24 با سهم 33 درصدي رخ مي‌دهند که در اين ساعات هوا تاريک و سرعت رانندگان زياد است که اين مسئله باعث مي‌شود ديد رانندگان کم باشد. همچنين 81 درصد از اين عابران پياده فوت شده، مرد هستند.رئيس اداره تصادفات و مهندسي ترافيک پليس راهور تهران بزرگ با اشاره به اينکه عابرين پياده در برخي تصادفات، مقصرند و سهم تقصير مي‌گيرند؛ تأکيد کرد: از ابتداي سال تاکنون، در تصادفات فوتي عابرين پياده، 38 درصد عابرين مقصر شناخته شده‌اند و اين نشان مي‌دهد عابرين نيز بايد قوانين را رعايت کنند تا جلوي بسياري از تصادفات گرفته شود. مثلا عابران پياده بايد حتما از پل‌هاي عبر پياده يا خط کشي عبور کنند. همچنين به چراغ‌هاي راهنمايي ورانندگي توجه کنند.

عناوین این صفحه