مديرعامل توانير:ميانگين خاموشيها در دوران جنگ تحميلي سوم کمتر از 50 دقيقه بودمديرعامل شرکت توانير ب
مديرعامل توانير:ميانگين خاموشيها در دوران جنگ تحميلي سوم کمتر از 50 دقيقه بودمديرعامل شرکت توانير با اشاره به شرايط صنعت برق در دوران جنگ تحميلي سوم گفت: در اين دوران، ميانگين خاموشيها کمتر از 50 دقيقه بود که اين موضوع براي صنعت برق کشور يک دستاورد و افتخار بزرگ محسوب ميشود.محمد الهداد با اشاره به خسارتهاي وارد شده به صنعت برق در حملات اخير دشمن، گفت: در اين دوره بيش از 2 هزار ناحيه از شبکه برق کشور دچار آسيب شد و با وجود آسيب به حدود 4 هزار مگاوات از ظرفيت نيروگاهي و هدف قرار گرفتن بخشهايي از شبکه برق، همکاران صنعت برق توانستند در مدت کمتر از 40 روز شبکه را بازسازي و براي عبور از تابستان آماده کنند. وي افزود: در دوران جنگ، ميانگين خاموشيها کمتر از 50 دقيقه بود که اين موضوع براي صنعت برق کشور يک دستاورد و افتخار بزرگ محسوب ميشود.مديرعامل شرکت توانير با بيان اينکه بهار بهتري را از نظر تأمين برق نسبت به بهار سال گذشته تجربه کرديم، گفت: درحالي که در بهار سال گذشته 2 ميليارد کيلووات ساعت کسري و محدوديت در تأمين برق داشتيم، ميزان محدوديتهاي بهار امسال با کاهش 68 درصدي به 600 ميليون کيلووات ساعت رسيد. وي ادامه داد: ظرفيت منصوبه توليد برق کشور از مرز 100 هزار مگاوات گذشته و به 100 هزار و 315 مگاوات رسيده و از اين مقدار، 5 هزار و 250 مگاوات ظرفيت منصوبه نيروگاههاي تجديدپذير است.الهداد با اشاره به اقدامات انجام شده براي توسعه ظرفيتهاي صنعت برق گفت: در اين دوران اقدامات متعددي در حوزه برق انجام شد و ظرفيتهاي قانوني مناسبي براي مديريت و تأمين انرژي ايجاد شد. وي افزود: يکي از اين ظرفيتها، امکان عرضه مستقيم برق به مشترکان است که براساس آن، 4000 مگاوات ظرفيت عرضه در اختيار متقاضيان قرار گرفته و مشترکان ميتوانند بدون واسطه برق مورد نياز خود را تأمين کنند. مديرعامل توانير با اشاره به برنامههاي اين شرکت براي مديريت مصرف برق گفت: براي مشترکان بد مصرف، برنامههاي ويژهاي در نظر گرفته شده و با اجراي طرحهاي کنترلي، روند مصرف برق ساماندهي خواهد شد.الهداد افزود: براساس قانوني که به تصويب مجلس شوراي اسلامي رسيده است، مشترکان پرمصرف و خارج از الگوي مصرف با صورتحسابهاي سنگين و اعمال جرايم مواجه خواهند شد تا انگيزه لازم براي اصلاح الگوي مصرف ايجاد شود. مديرعامل توانير ادامه داد: برنامه دوم، توسعه نصب کنتورهاي هوشمند است که امکان پايش دقيق مصرف و مديريت بهتر بار شبکه را فراهم ميکند.وي با اشاره به مقابله با استفاده غيرمجاز از برق تصريح کرد: براي جلوگيري از برقدزدي و مصرفهاي غيرمجاز، طرح جهادي «مهتاب» درحال اجراست تا با شناسايي و برخورد با تخلفات، از هدررفت انرژي جلوگيري شود. مديرعامل شرکت توانير از اجراي يک عمليات ضربتي براي شناسايي و جمعآوري ماينرهاي غيرمجاز خبر داد و گفت: در يک عمليات يکشبه در يکي از شهرکهاي صنعتي، 600 دستگاه ماينر غيرمجاز کشف و ضبط شد. الهداد افزود: اين عمليات از شب تا صبح ادامه داشت و نيروهاي عملياتي توانستند برخي از دستگاههاي ماينر را که در عمق 10 متري زمين پنهان شده بودند، شناسايي و جمعآوري کنند.مديرعامل توانير ادامه داد: بررسيها نشان دادند حدود 60 درصد مصرف برق اين شهرک صنعتي مربوط به فعاليت غيرمجاز استخراج رمزارز بوده است که با اقدامات انجام شده، تا صبح همان روز حدود 2 مگاوات مصرف غيرمجاز از مدار خارج شد. وي تأکيد کرد: مقابله با استخراج غيرمجاز رمزارز با جديت ادامه خواهد داشت و با استفاده از ظرفيتهاي فني، اطلاعاتي و همکاري دستگاههاي اجرايي و انتظامي، شناسايي و برخورد با اين مراکز در دستور کار صنعت برق قرار دارد. مديرعامل توانير با اشاره به اقدامات انجام شده براي تأمين پايدار برق پس از شرايط جنگي، گفت: تلاش کرديم فرآيند تأمين برق کشور بدون وقفه ادامه پيدا کند و با وجود آسيبهاي واردشده به برخي نيروگاهها، برنامههاي لازم براي پايداري شبکه اجرا شد.وي با تأکيد بر نقش مردم در عبور موفق از شرايط پيشرو گفت: اولويت ما اين است که با همراهي مردم در همه بخشها، مديريت مصرف برق به بهترين شکل انجام شود تا بتوانيم برق پايدار را براي همه مشترکان فراهم کنيم. اله داد ادامه داد: در بخش کشاورزي نيز برنامههاي مديريت مصرف با جديت درحال اجراست و با نصب کنتورهاي هوشمند، ميزان مصرف هر چاه کشاورزي براساس پروانه بهرهبرداري و الگوي مصرف در طول شبانهروز مشخص و کنترل ميشود.مديرعامل شرکت توانير با اشاره به ميزان مطالبات اين شرکت از محل فروش برق و مابهالتفاوت نرخ تکليفي و تمام شده گفت: تاکنون در مجموع 300 ميليارد کيلوواتساعت برق تحويل مشترکان شده که 100 ميليارد کيلوواتساعت آن داراي تعرفه صفر بوده و قرار بود مابهالتفاوت آن ازسوي دولت پرداخت شود.وي افزود: با وجود ارائه اين ميزان خدمات، تاکنون 320 هزار ميليارد تومان مجموع مطالبات صنعت برق از مشترکين و دولت بابت مابهالتفاوت نرخ تکليفي و تمام شده برق شرکت توانير پرداخت نشده است. مديرعامل توانير با تأکيد بر اهميت تأمين منابع مالي صنعت برق گفت: استمرار ارائه خدمات پايدار، نگهداري شبکه و اجراي طرحهاي توسعهاي نيازمند تعيين تکليف و پرداخت بهموقع مطالبات اين صنعت است.