موسسه فرهنگی و مطبوعاتی روزنامه جمهوری اسلامی

شماره 13390
در بيانيه مشترک تأکيد شدتفاهم ايران و عمان براي تشکيل کميته مديريت تنگه هرمزعمان و جمهوري اسلامي اير

در بيانيه مشترک تأکيد شدتفاهم ايران و عمان براي تشکيل کميته مديريت تنگه هرمزعمان و جمهوري اسلامي ايران در بيانيه‌اي ضمن تأکيد بر اينکه تمامي ترتيبات مربوط به تنگه هرمز بايد به‌طور کامل حاکميت و حقوق دو کشور ساحلي را محترم بشمارد، توافق کردند که گفتگوهاي خود درباره اين موضوع را از طريق تشکيل يک کميته مشترک ميان دو وزارت امور خارجه ادامه دهند تا درباره نحوه اداره آينده کشتيراني در تنگه هرمز، خدمات مرتبطي که در اين زمينه ارائه خواهد شد و همچنين هزينه‌هاي مربوط به اين خدمات، مطابق با استانداردهاي بين‌المللي، به تفاهم برسند.عمان و ايران در بيانيه‌اي با اشاره به سفر و گفتگوهاي رئيس مجلس و وزير امور خارجه به مسقط و ديدار با سلطان عمان و وزير خارجه اين کشور تأکيد کردند: سلطنت عمان بار ديگر حمايت خود را از «يادداشت تفاهم اسلام‌آباد» که ميان آمريکا و ايران به امضا رسيده، اعلام کرد و بر اهميت تداوم گفت‌وگوها و هماهنگي‌ها براي اجراي موفق اين تفاهم نامه تأکيد ورزيد.جمهوري اسلامي ايران و عمان، به‌عنوان دو کشور ساحلي تنگه هرمز، مجدداً بر تعهد خود نسبت به تضمين عبور ايمن از اين آبراه، مطابق با مقررات مرتبط حقوق بين‌الملل تأکيد کردند و در عين حال بر حاکميت و حقوق حاکمه خود بر آب‌هاي سرزميني واقع در تنگه هرمز پاي فشردند. دو طرف همچنين در چارچوب مفاد «يادداشت تفاهم اسلام‌آباد» درباره موضوعات مرتبط با تنگه هرمز به تبادل نظر پرداختند.دو کشور همچنين توافق کردند: گفتگوهاي خود درباره اين موضوع را از طريق تشکيل يک کميته مشترک ميان دو وزارت امور خارجه ادامه دهند تا درباره نحوه اداره آينده کشتيراني در تنگه هرمز، خدمات مرتبطي که در اين زمينه ارائه خواهد شد و همچنين هزينه‌هاي مربوط به اين خدمات، مطابق با استانداردهاي بين‌المللي، به تفاهم برسند.طرفين همچنين توافق کردند با کشورهاي ساحلي منطقه و نيز ساير طرف‌هاي ذي‌ربط، رايزني و گفتگوهايي انجام دهند. براساس اين بيانيه تمامي ترتيبات مربوط به تنگه هرمز بايد به‌طور کامل حاکميت و حقوق حاکمه دو کشور ساحلي را محترم بشمارد.عمان و ايران بار ديگر بر تعهد خود نسبت به حفظ تنگه هرمز به‌عنوان يک آبراه امن و باز براي کشتيراني بين‌المللي تأکيد کردند. دو طرف همچنين اهميت تداوم همکاري‌ها براي ارتقاي ايمني دريانوردي، آزادي کشتيراني و ثبات منطقه‌اي را مورد تأکيد قرار دادند.*رايزني عراقچي و وزير خارجه عمان در مورد آينده تنگه هرمزسيد عباس عراقچي وزير امور خارجه کشورمان در فضاي مجازي نوشت: پس از بيانيه مشترک اخير در مسقط، گفتگويي سازنده با جناب بدر البوسعيدي داشتم.ما بار ديگر تأکيد کرديم که ايران و عمان گفتگوهايي را براي «تعيين چارچوب اداره آينده و خدمات دريايي در تنگه هرمز» انجام خواهند داد.ما براي پيشبرد اين روند مصمم هستيم و اين کار را با هماهنگي و در تبادل نظر با همسايگان خود به انجام خواهيم رساند.*نماينده ايران در ژنو: تنگه هرمز کاملا براي کشتي‌هاي تجاري باز استهمزمان، سفير و نماينده دائمي ايران در ژنو با بيان اينکه تنگه هرمز به روي کشتي‌هاي تجاري باز است، اعلام کرد که مذاکرات فني در سوئيس خوب بوده و قرار است دو کارگروه جداگانه براي بررسي مسئله تحريم‌ها و برنامه هسته‌اي ايران تشکيل شود.علي بحريني افزود که تنگه هرمز کاملا به روي کشتي‌هاي تجاري باز است و طي روزهاي اخير مقادير زيادي نفت از طريق اين آب‌راه منتقل شده است.به گفته اين ديپلمات ارشد ايران در سوييس، مذاکرات پيرامون تنگه هرمز ميان ايران و عمان پس از مذاکرات با طرفين درباره يادداشت تفاهم برگزار خواهد شد.