افت قيمت با افزايش صادرات عربستانبا ازسرگيري بارگيري نفت خام در بزرگترين پايانه نفتي عربستان، روند بازگشت عرضه نفت به بازار جهاني شتاب گرفت. شرکت آرامکوي عربستان پس از حدود چهار ماه توقف، بار ديگر عمليات بارگيري نفت خام در پايانه رأستنوره، بزرگترين بندر صادرات نفت جهان، را آغاز کرده است. براساس گزارشهاي منتشرشده، هماکنون دو نفتکش غولپيکر (VLCC) درحال بارگيري نفت در اين پايانه هستند و يک نفتکش ديگر نيز در انتظار پهلوگيري است. هر يک از اين نفتکشها ظرفيت حمل حدود دو ميليون بشکه نفت خام را دارند.بازگشت صادرات از رأستنوره درحالي انجام ميشود که عربستان يکي از آخرين توليدکنندگان بزرگ منطقه بود که صادرات خود را از مسير تنگه هرمز از سر گرفت. دادههاي مؤسسه «ريستاد انرژي» نيز نشان ميدهند حجم توليد متوقفشده نفت در کشورهاي حوزه خليج فارس از 11.7 ميليون بشکه در روز در اوايل ژوئن به 9.6 ميليون بشکه در روز در اواسط همين ماه کاهش يافته است، به عبارتي حدود دو ميليون بشکه در روز از ظرفيت توليد طي سه هفته گذشته دوباره وارد بازار شده و انتظار ميرود روند احياي کامل عرضه تا پايان سال جاري ميلادي ادامه يابد.همزمان با افزايش توليد، رقابت ميان صادرکنندگان منطقه نيز شدت گرفته است. عراق، قطر، کويت و امارات متحده عربي عرضه محمولههاي نفت خام خود را از طريق مناقصه آغاز کردهاند و نشانهها از افزايش عرضه در بازار حکايت دارد.افزايش عرضه نفت واکنش سريع بازار را نيز به دنبال داشته است بهگونهاي که قيمت نفت خام در معاملات روز جمعه بيش از يک دلار کاهش يافت. برخي تحليلگران همچنين پيشبيني ميکنند عربستان براي حفظ سهم بازار، قيمت رسمي فروش نفت خود در ماه اوت را کاهش دهد.با اين حال، ريسکهاي ژئوپليتيکي همچنان بر بازار نفت سايه انداخته است. گزارشها از برخورد يک کشتي در تنگه هرمز و توقف موقت عمليات اسکورت دريايي انگليس در اين آبراه راهبردي حکايت دارد موضوعي که نشان ميدهد هرگونه تشديد تنش امنيتي ميتواند روند بازگشت عرضه و کاهش قيمتها را با چالش مواجه کند.به اين ترتيب، بازار جهاني نفت در شرايطي قرار گرفته که از يک سو افزايش سريع عرضه ازسوي توليدکنندگان خليج فارس فشار نزولي بر قيمتها وارد کرده و ازسوي ديگر، تداوم نااطمينانيهاي امنيتي در منطقه، چشمانداز بازار را همچنان شکننده نگه داشته است.