موسسه فرهنگی و مطبوعاتی روزنامه جمهوری اسلامی

شماره 13389
پايش مستمر عملکرد نانوايي‌هاي ساريساري-خبرنگار روزنامه جمهوري اسلامي: سرپرست فرمانداري شهرستان ساري

پايش مستمر عملکرد نانوايي‌هاي ساريساري-خبرنگار روزنامه جمهوري اسلامي: سرپرست فرمانداري شهرستان ساري از پايش مستمر عملکرد نانوايي‌ها خبر داد.دکتر بهروز اسکندرنيا گفت: نظارت‌هاي مستمر بر عملکرد نانوايي‌ها ادامه دارد و با متخلفان حوزه نان بدون اغماض برخورد مي‌کنيم.وي با اشاره به فعاليت 643 واحد خبازي در اين شهرستان، گفت: کيفيت آرد و نان در ساري نسبت به سال‌هاي گذشته بهبود يافته و حدود 85 درصد نان توليدي شهرستان از کيفيت مطلوب برخوردار است.فرماندار شهرستان ساري افزود: شهرستان ساري داراي 643 واحد خبازي است که حدود 440 واحد در محدوده شهري و مابقي در شش بخش شهرستان فعاليت مي‌کنند. اين واحدها ماهانه با استفاده از بيش از 120 هزار کيسه آرد 40 کيلويي، نياز نان شهروندان را تأمين مي‌کنند.اسکندرنيا يادآور شد: کارگروه آرد و نان شهرستان به‌صورت منظم و با حضور دستگاه‌هاي مسئول برگزار مي‌شود و موضوع کيفيت آرد و نان به‌طور مستمر مورد بررسي قرار مي‌گيرد. خوشبختانه با تدابير استاندار مازندران، همکاري شرکت غله و دستگاه‌هاي مرتبط، کيفيت آرد در استان و شهرستان ساري نسبت به سال‌هاي گذشته در وضعيت مطلوبي قرار دارد.فرماندار مرکز مازندران با بيان اينکه کيفيت نان تنها به آرد وابسته نيست، تصريح کرد: بخش مهمي از کيفيت نان به ميزان مسئوليت‌پذيري نانوايان، نحوه خميرگيري، رعايت زمان‌بندي توليد و مهارت عوامل توليد بستگي دارد. شرايط آب‌وهوايي، دماي محيط و ويژگي‌هاي گندم نيز از عوامل مؤثر در کيفيت نان هستند.اسکندرنيا ادامه داد: در فصل برداشت گندم، به دليل ورود گندم‌هاي تازه به چرخه توليد، ممکن است برخي تغييرات طبيعي در کيفيت آرد مشاهده شود، اما اين موضوع به هيچ وجه به معناي نامرغوب بودن آرد نيست. درحال حاضر آرد موردنياز نانوايي‌ها از چندين کارخانه تأمين مي‌شود و امکان اختلاط آرد براي حفظ کيفيت مناسب فراهم شده است.وي با تأکيد بر تشديد نظارت‌ها بر واحدهاي خبازي گفت: تيم‌هاي بازرسي متشکل از فرمانداري، جهادکشاورزي، اداره صمت، بسيج اصناف، اتاق اصناف و تعزيرات حکومتي به‌صورت روزانه و هفتگي از نانوايي‌ها بازديد مي‌کنند. به‌طور متوسط هفته‌اي بين 300 تا 350 مورد بازرسي در سطح شهرستان انجام مي‌شود.فرماندار ساري خاطرنشان کرد: هيچ‌گونه اغماضي در برابر تخلفات وجود ندارد و پس از تذکر اوليه، در صورت تکرار تخلف، برخورد قانوني با واحد متخلف صورت مي‌گيرد. همچنين نرخ جديد نان به نانوايي‌ها ابلاغ شده و ديگر هيچ توجيهي براي کاهش کيفيت يا کم‌فروشي پذيرفته نيست.وي از شهروندان خواست در صورت مشاهده هرگونه تخلف، مراتب را از طريق سامانه 124 يا فرمانداري شهرستان اطلاع دهند.