موسسه فرهنگی و مطبوعاتی روزنامه جمهوری اسلامی

شماره 13391
شهردار تبريز:بيش از 500 ميليارد تومان براي جبران خسارات جنگ هزينه شده استتبريز- خبرنگار روزنامه جمهو

شهردار تبريز:بيش از 500 ميليارد تومان براي جبران خسارات جنگ هزينه شده استتبريز- خبرنگار روزنامه جمهوري اسلامي: شهردار تبريز در جريان برگزاري سيصد و سي و دومين جلسه شوراي اسلامي شهر، گفت: در مجموع 2 هزار و 974 مورد خسارت ناشي از جنگ در سطح شهررصد و ثبت شده بود که پس از بررسي‌هاي تکميلي، 80 مورد از فهرست خسارت‌ها حذف شد. يعقوب هوشيار با اشاره به پرداخت خسارات جزئي افزود: حدود 900 پرونده مربوط به خسارات جزئي بود که پرداخت آن‌ها انجام شده و در مجموع نزديک به 8 ميليارد تومان از محل منابع شهرداري براي جبران اين خسارت‌ها اختصاص يافته است.شهردار تبريز ادامه داد: براساس سازوکار تعريف‌شده، خسارات تا سقف 30 ميليون تومان توسط کارشناسان مناطق شهرداري بررسي و پرداخت مي‌شود و پرونده‌هاي با خسارت بيش از 30 ميليون تومان براي ارزيابي و تأييد نهايي در مرکز مورد رسيدگي مجدد قرار مي‌گيرد. هوشيار با بيان اينکه تاکنون 313 پرونده خسارت زير 30 ميليون تومان پرداخت شده است، گفت: 111 پرونده ديگر نيز درحال بررسي است ودر مرحله پرداخت قرار دارد. وي درباره پرونده‌هاي خسارت سنگين نيز گفت: 120 پرونده با برآورد خسارت بيش از 30 ميليون تومان تشکيل شده که از اين تعداد، 15 پرونده پرداخت شده و 105 پرونده ديگر در مراحل کارشناسي و رسيدگي قرار دارد.شهردار تبريز از پرداخت وديعه مسکن به خانواده‌هاي آسيب‌ديده خبر داد و گفت: ميزان وديعه‌ها براساس شرايط مناطق مختلف شهر از 300 ميليون تومان تا يک ميليارد تومان تعيين شده است و تنها طي هفته جاري، وديعه 311 خانوار پرداخت شده است. وي همچنين با اشاره به اقدامات عمراني براي بازسازي واحدهاي آسيب‌ديده خاطرنشان کرد: عمليات اجرايي ساخت 8 واحد آسيب‌ديده در زعفرانيه به‌زودي آغاز مي‌شود. همچنين قرارداد ساخت 8 واحد خسارت‌ديده در شهرک نصر نهايي شده و رسيدگي به واحد آسيب‌ديده در محله قره‌باغي نيز در دستور کار قرار دارد.هوشيار با انتقاد از عدم تخصيص اعتبارات ملي مصوب براي کلانشهرها گفت: مقرر شده بود قبل از عيد، 5 هزار ميليارد تومان از منابع عمومي کشور در اختيار 9 کلانشهر قرار گيرد، اما تاکنون حتي يک ريال نيز پرداخت نشده است. انتظار داريم اعضاي شوراي اسلامي شهر اين مطالبه را از طريق مراجع ذي‌ربط پيگيري کنند. وي افزود: شهرداري تبريز تاکنون بيش از 500 ميليارد تومان براي مديريت شرايط جنگي، ارائه خدمات اضطراري و جبران خسارات هزينه کرده است و ضروري است دولت نيز براساس مصوبات موجود، سهم تبريز از اعتبارات جبراني را پرداخت کند. شهردار تبريز در بخش ديگري از سخنان خود با اشاره به همکاري شوراي اسلامي شهر در پيگيري مسائل مرتبط با جنگ اظهار کرد: شوراي ششم يکي از منظم‌ترين شوراها در حوزه تصويب و اجراي بودجه بوده و تمامي اقدامات شهرداري در چارچوب مصوبات و اعتبارات قانوني انجام شده است. وي در پايان تأکيد کرد: هرچند رسيدگي به برخي پروژه‌ها از جمله تقاطع غير همسطح قره داغ در زمره تکاليف دولت قرار دارد، اما شهرداري تبريز با رويکرد حمايت از شهروندان، اين موضوعات را نيز در بودجه خود پيش‌بيني کرده و همانند گذشته به صورت شبانه‌روزي در کنار مردم، به‌ويژه ساکنان مناطق کم‌برخوردار و حاشيه‌نشين، حضور خواهد داشت.