موسسه فرهنگی و مطبوعاتی روزنامه جمهوری اسلامی

شماره 13388
سخنگوي شرکت آبفا خبر داد: کنترل مصرف آب با مديريت فشار در مناطق پُرمصرف

سخنگوي شرکت آب و فاضلاب کشور، با اشاره به وضعيت منابع آبي و مصرف آب در کشور اعلام کرد: صرفه‌جويي مشترکان در ماه‌هاي گذشته نقش مهمي در مديريت منابع آبي به‌ويژه در تهران داشته است، با وجود بهبود نسبي بارندگي‌ها، ذخاير سدها هنوز به شرايط ايده‌آل نرسيده و در برخي مناطق براي کنترل مصرف، مديريت فشار شبکه آب ادامه خواهد داشت.علي سيدزاده درباره ميزان صرفه‌جويي در مصرف آب گفت: با توجه به اينکه دوره‌هاي قرائت کنتورهاي آب به طور معمول 45 روزه يا 2 ماهه است، آمار دقيق مصرف با فاصله زماني مشخص مي‌شود، اما بررسي‌ها نشان مي‌دهند در سال 1404 و ماه‌هاي گذشته ميزان مصرف در تهران کاهش قابل توجهي داشته است.وي يادآور شد: ذخاير آبي تهران در مقاطعي به شدت کاهش يافته بود، اما با صرفه‌جويي مشترکان و اقدامات مديريتي توانستيم از شرايط بحراني عبور کنيم. سيدزاده با اشاره به اقدامات سال گذشته براي مديريت مصرف در زمان افزايش دما گفت: در دوره‌هايي که دماي هوا بالا مي‌رود مصرف آب افزايش مي‌يابد، بنابراين در برخي نقاط کاهش فشار شبکه اجرا شد تا بتوان حجم مخازن را مديريت کرد بنابراين در برخي مناطق مرتفع شهر ممکن است در اثر اين کاهش فشار، افت جريان آب مشاهده شود.سخنگوي آبفاي کشور درباره وضعيت بارندگي‌ها نيز گفت: ميانگين بارندگي کشور در سال گذشته حدود 129 ميلي‌متر بود و در برخي مناطق مانند خوزستان، شمال کشور، شمال‌غرب و جنوب‌غرب وضعيت مناسبي ثبت شد. با اين حال در فلات مرکزي، شرق، جنوب‌شرق و شمال‌شرق کشور همچنان با کمبود بارندگي مواجه هستيم. وي افزود: در استان تهران ميزان بارندگي حدود 156 ميلي‌متر ثبت شده که نسبت به سال گذشته بهتر است، اما در مقايسه با متوسط بلندمدت که حدود 259 ميلي‌متر است همچنان فاصله قابل توجهي دارد.