رئيس سازمان غذا و دارو با اشاره به اولويتهاي اين سازمان براي تأمين پايدار داروهاي حياتي بهويژه براي بيماران پيوندي، اظهارداشت: مديريت مصرف دارو و کاهش هدررفت دارويي از مهمترين برنامههاي جاري سازمان است.مهدي پيرصالحي با يادآوري سابقه 27 ساله کميته "تجويز و مصرف منطقي دارو"، افزود: با وجود دستاوردهاي ارزشمند اين کميته، تغيير الگوهاي مصرف پس از دوران کرونا و افزايش تجويزهاي غيرمنطقي، ضرورت بازنگري در سياستها را دوچندان کرده است. در همين راستا، يکي از پنج کميته تخصصي وزارت بهداشت با مشارکت سازمانهاي بيمهگر و انجمنهاي علمي، به طور ويژه بر اصلاح فرآيندهاي تجويز و نظارت بر آن متمرکز شده است.رئيس سازمان غذا و دارو تصريح کرد: متأسفانه در مواردي مشاهده ميشود داروهايي که با اهداف علمي و براي بيماريهاي مشخص در فهرست دارويي قرار گرفتهاند، خارج از انديکاسيونهاي مصوب و بدون ضرورت علمي تجويز ميشوند که اين روند نيازمند کنترل و نظارت دقيقتر است.پيرصالحي با تأکيد بر مصرف بالاي آنتيبيوتيکها و سرمهاي تزريقي در کشور، گفت: بسياري از بيماريهاي شايع نظير سرماخوردگي نيازي به اين اقلام ندارند. مصرف غيرضروري آنتيبيوتيکها علاوه بر تحميل هزينههاي اضافه به نظام سلامت، منجر به افزايش خطر «مقاومت ميکروبي» ميشود که يکي از بزرگترين تهديدهاي سلامت در آينده نزديک است.وي با اشاره به نتايج مطالعات دانشگاهي مبني بر اينکه حدود 18 درصد از کل بازار دارويي کشور به صورت داروهاي باقيمانده و مصرفنشده در منازل نگهداري ميشود، خاطرنشان کرد: از آنجا که دارو پس از خروج از چرخه توزيع رسمي به دليل عدم اطمينان از شرايط نگهداري، قابل بازگشت به سيستم نيست، تنها راهکار منطقي، تجويز و تحويل دارو متناسب با نياز واقعي بيمار است.