موسسه فرهنگی و مطبوعاتی روزنامه جمهوری اسلامی

شماره 13388
برگزاري نشست مذاکره کنندگان ايران و آمريکا با ميانجيگري پاکستان وقطر در سوييسمذاکرات ايران و آمريکا

برگزاري نشست مذاکره کنندگان ايران و آمريکا با ميانجيگري پاکستان وقطر در سوييسمذاکرات ايران و آمريکا با ميانجي‌گري پاکستان و قطر عصر ديروز در هتل "بورگن‌اشتوک" سوييس برگزار ‌شد.رئيس هيات مذاکره‌کننده ايران در اين مذاکرات را محمدباقر قاليباف برعهده داشت و رياست هيات مذاکره‌کننده آمريکا نيز بر عهده "جي دي ونس" معاون رئيس‌جمهور آمريکا بود. همچنين عاصم منير فرمانده ارتش پاکستان و شهباز شريف نخست‌وزير اين کشور و هياتي از کشور قطر در اين مذاکرات حضور داشتند.مأموريت اصلي هيأت جمهوري اسلامي ايران در اين مرحله، مطالبه اجراي تعهدات طرف مقابل در يادداشت تفاهم اسلام‌آباد است. تهران تأکيد دارد که اين سفر به‌معناي آغاز مذاکرات 60 روزه براي دستيابي به توافق نهايي نيست و ورود به آن مرحله به اجراي تعهدات مشخص‌شده در تفاهم‌نامه بستگي دارد.هيأت ايران در مذاکرات ديروز، اجراي پنج بند از يادداشت تفاهم اسلام‌آباد، از جمله پايان درگيري‌ها در همه جبهه‌ها، توقف حملات رژيم صهيونيستي به لبنان، کاهش آثار تحريم‌ها به‌ويژه در حوزه نفت و اجراي ساير تعهدات طرف مقابل را پيگيري ‌کرد.تهران همچنين از ميانجي‌هاي پاکستاني و قطري خواست که با توجه به نقش و مسئوليتي که در شکل‌گيري تفاهم اسلام‌آباد داشته‌اند، اجراي کامل و مستمر تعهدات آمريکا را با جديت پيگيري کنند.دارايي‌هاي مسدود شده ايران و صدور مجوز فروش نفت در اين مذاکرات پيگيري مي‌شود. به گفته يکي از اعضاي تيم مذاکره کننده، همزمان برخي ديگر از بندها نيازمند يک سري کارهاي مقدماتي يا اجرايي است که اينها هم پيگيري خواهد شد؛ خصوصاً موضوع در دسترس قرار گرفتن دارايي‌هاي مسدود يا محدودشده ايران و همين‌طور بحث مربوط به صدور مجوزهاي لازم براي فروش نفت ايران.در همين ارتباط، وزيران خارجه ايران و سوئيس صبح ديروز در محل مذاکرات ايران و آمريکا با يکديگر ديدار کردند. شبکه العربيه نيز بدون ارائه جزييات اين ديدار، گزارش کرد که هيات ديپلماتيک ايران در محل اين مذاکرات، هتل بورگن‌اشتوک با هيات کشور ميزبان ديدار کرد.* اميدواري پاکستان به تحقق نتايج مثبتهمزمان، تلويزيون پاکستان گزارش داد نشست‌هاي اوليه در سطح فني در سوئيس با مشارکت اعضاي هيئت‌هاي چهار کشور آغاز شده است.وزارت خارجه پاکستان نيز اعلام کرد: امور در مسير درستي در جريان است و اميدواريم نشست‌هاي سوئيس به نتايج مثبت و مفيدي بيانجامد.* ونس: پيشرفت بزرگي داشته‌ايممعاون رئيس‌جمهور آمريکا و رئيس هيات مذاکره‌کننده اين کشور هم گفت: پيشرفت‌هاي بزرگي را کسب کرده ايم.جي دي ونس در صفحه شخصي خود نوشت: آنچه واقعاً نشان‌دهنده آن است، آغاز يک مذاکره فني است که قرار نيست همه اختلافات را حل کند، اما به ما اجازه خواهد داد که براي نخستين بار واقعاً در تاريخ، به‌عنوان تيم‌ها در کنار هم بنشينيم تا بفهميم چه چيزهايي براي طرف‌هاي مختلف مهم‌تر است، آن مسائل را حل‌وفصل کنيم، و به سوي آينده‌اي بهتر حرکت کنيم. دليل اينکه رهبري سياسي کشورهاي مربوطه اينجا حضور دارد اين است که ما مي‌خواستيم، اول از همه، ساختار اين مذاکرات فني را ايجاد کنيم؛ و دوم، مطمئن شويم که تيم‌هاي ما از حمايت کامل ما برخوردارند و مي‌دانند که هميشه مي‌توانند براي عبور از هر مانعي روي ما حساب کنند.کارهاي زيادي براي انجام دادن داريم. ما مشتاق انجام آن هستيم.* ديدار گروسي با وزير خارجه سوئيس در محل مذاکرات ايران- آمريکامديرکل آژانس بين‌المللي انرژي اتمي در پيامي از ديدار با وزير امور خارجه سوئيس پيش از آغاز مذاکرات چهارجانبه رسمي ايران، آمريکا، پاکستان و قطر خبر داد و بر اهميت ديپلماسي تأکيد کرد.اگرچه به گفته طرف ايراني، موضوعات هسته‌اي فعلا در دستورکار اين دور از مذاکرات نيست، گروسي با حاضر شدن در محل اين مذاکرات در پيام خود گفت: در اين برهه حياتي، فرصت دادن به موفقيت ديپلماسي حائز اهميت است.گروسي گفت که اين ديدار به منظور مرور تحولات اخير درباره ايران، مسير پيش و نقش مهم آژانس انجام شده است.گروسي پيشتر بر ضرورت ايفاي نقش آژانس در تضمين هرگونه توافق هسته‌اي احتمالي ميان ايران و آمريکا تأکيد و تمايل خود براي کمک به پيشبرد جنبه‌هاي فني روندي ديپلماتيک براي حل‌وفصل مسائل در اين زمينه را ابراز کرده بود.